1. SKAB ET BEHAGELIGT MILJØ, SKRÆDDARSYET TIL DINE VARER.

Tænk igennem, hvilke signaler du ønsker at sende til kunden, du skal vælge belysning baseret på butikskonceptet. Lyset bør gå hånd i hånd med brand og produkter.
Skabe miljøer omkring disk området og udvalgte produkter. For eksempel kan du hænge pendelarmaturer ned fra loftet, bruge LED strips nede ved gulvet omkring eksponeringer eller har lys i væggen bag. Husk at hvis du har en lys væg bag produkterne skal de belyses forfra også, ellers forsvinder de ind i skygge.

Butiksbelysning Danmark
Billede fra Vallgatan 12 i Göteborg, varierende belysning skaper et behageligt miljø.

2. MEGET LYS LÆNGERE IND I BUTIKKEN DRAGER KUNDERNE.

Glem ikke gangene. Der bør ikke være nogen mørke hjørner.

3. EN OPLYST OG INDBYDENDE INDGANG.

En vellykket belysning af indgange, skiltning og facader tiltrækker opmærksomhed, skaber stemning og giver et positivt indtryk på dine kunder. Benyt muligheden og giv kunden en positiv oplevelse allerede på vej ind i butikken. Vi anbefaler LED belysning til lavere strømforbrug.


Eksempel atmosfærisk indgang. (Billede fra CNNgo.com)

4. SPOTLIGHT TIL AT FREMHÆVE BESTEMTE VARER.

Lys kan være en god måde at fange kundens opmærksomhed på, i de områder i butikken du gerne vil have dem til at gå hen til. For eksempel er det meget effektivt at fremhæve vigtige displays og hylder (undertiden så meget som fem gange mere med lys) end de almindelige områder. Dette er kendt som målrettet belysning eller spotbelysning. Brug LED projektører på vej til at fremhæve udvalgte varer og eksponeringer ekstra.

Butiksbelysning Colorama
Eksempel på accent belysning for at tiltrække kundens opmærksomhed.

5. OPLYS FIRMANAVNE OG LOGOER SAMT ANDRE TEGN/PLAKATER.

Det er en vigtig del af markedsføreingen at belyse butikkens skilte og plakater på en god måde.. Det gælder om at synliggøre de nyeste tilbud, eller andre oplysninger, som du ønsker at kunden se. Spots monteret på et skinnesystem, der er rettet mod budskabet er effektive. En anden meget almindelig og effektiv metode er lyskasser/skilte. En enkel og nem løsning hvor du kan udskifte budskabet. Lyskassen/skiltet giver et meget professionel og elegant look, mens det fanger kundens opmærksomhed.

6. UNDGÅ BLÆNDING.

Gennemgå dine armaturer, og gå rundt i butikken som hvis du selv var en kunde. Vurdere om du vil bliver blændet et eller andet sted, eller om lyset bør rettes i en anden retning for at fremhæve dine produkter bedre. For at kunderne er i praktisk stand til at undersøge varerne, og sælgeren kan arbejde uden belastning af øjnene, skal du vælge belysning omhyggeligt og installere den korrekt. For at kunde ikke ser direkte ind i lyskilden, bør der vælges en almen belysning. Som målrettet belysning bør lyskilden være med smlle stråler. Du bør også sørge for, at lyset ikke er rettet direkte mod gangene eller døråbninger, hvor de kan skinne direkte ind i kundens øine.

7. FRAMHÆV FARVERNE.

Ved at blande lys (“varmt og koldt”) kan du markere det tøj, blomster, porcelæn, etc. som du måtte ønske. Med varmt lys kommer røde nuancer til sin ret, og med koldt lys blå nuancer. At arbejde med farver kan være en energieffektiv metode til at fokusere på en gruppe af produkter. Ved at bruge en anden farve af lys, behøver du ikke at gå op lysstyrken at få opmærksomhed af afdelingen/området.

8. VÆRE FORSIGTIG MED ELFORBRUGET, BRUG AUTOMATISK KONTROL.

Tænk på hvor meget facade belysning, billboard belysning og lyskasser skal være tændt. Tilkobbel et twilight switch til lyset, afhængigt af det omgivende lysniveau. Få faste rutiner og udpege en ansvarlig for belysning er en anden måde at sikre, at den udvendige belysning og belysningen ved indgangen ikke er tændt unødigt. Er der dele af din ejendom, der kun besøgt lejlighedsvis: pause/kaffe rum, lagerbygninger eller korridorer? I sådanne tilfælde kan det være en god idé at styre belysningen der, så den lyser op når det er nødvendigt. Endnu en måde er at dæmpe nogle lys så de giver mindre lys.

9. PAS PÅ DIN BUTIK BELYSNING.

Ødelagte lamper trækker kundens indtryk af butikken ned, samtidigt med at det giver mindre lys.
Rengør og tør alt dit inventar og derefter belysningen. Snavs skaber skygger og gør at armaturer giver mindre lys.

10. SÆLG MERE MED DEN RIGTIGE BELYSNING.

Endelig. Retail belysning er vigtigt for dig til at maximere dit salg. Sørg for, at dine varer er korrekt belyst, så kundernes opmærksamhed fanges, og de kan undersøge varerne. Mange typer af handelsvare i en butik eksponeres lodret, hængende eller på hylder. Det er derfor vigtigt at vælge armaturer der giver lys til lodrette flader. Dette kan gøres ved hjælp af justerbare armaturer, er designet til at rette lyset til siderne i stedet for lige ned. Du skal også være sikker på at indbygge belysning i skabe og hylder, så alle varerne belyses, ikke kun dem i toppen. Fleksible LED strips er perfekt som hylde belysning.

Butiksbelysning LED panel