- URL
I vores guide “3 trin til god butiksbelysning” taler vi om at skabe fokusområder i sin butik for at fremhæve bestemte produkter og budskaber og øge sit salg. Men fokusområderne kan tage form på mange forskellige måder, og i dag er der mange valgmuligheder, når det kommer til at fremhæve disse områder i sin butik. I dette indlæg vil vi derfor mere detaljeret fortælle dig om fokusområder, hvad det er og hvordan det er til gavn for dit butiksmiljø og dit salg. Vi giver selvfølgelig også tips om produkter, som du kan finde hos os.
Et fokusområde er en plads i dit lokale, som du vælger at fremhæve ekstra meget, for eksempel en hylde, betalingsdisken, en væg eller andet som skal fremhæves ved hjælp af belysning. I disse fokusområder placeres der herefter et budskab eller nogle produkter, som man specifikt ønsker, at kunden skal se og opdage.
Ved hjælp af disse indsatsområder kan du påvirke, hvordan kunden bevæger sig rundt i butikken ved at fremhæve visse produkter og budskaber og på den måde øge dit salg. Ved at placere et fokusområde i nærheden af indgangen, kan du lokke kunden ind i din butik ved hjælp af et tilbud eller et særligt budskab. Du kan med fordel også placere et fokusområde længere inde i butikken for at lokke kunden til at udforske hele dit lokale og derigennem øge chancerne for mersalg.
Ved at bruge belysning til at fremhæve bestemte produkter, kan du påvirke kunden på en positiv måde uden at ty til prisnedsættelser eller lignende. Du gør lidt ekstra ud af at vise dit produkt ved at få det til at skille sig ud fra mængden, og på den måde skaber du en interesse hos kunden.
Du kan belyse dine fokusområder på forskellige måder alt efter størrelse og placering. En væg kan nemt belyses med ekstra spotlights på skinnerne, som er rettet imod det, du gerne vil fremhæve. I en hylde kan belysningen monteres på hver hylde suppleret med en lyskasse på toppen. Du kan læse mere om, hvordan vi arbejder med hyldebelysning “her”. Du kan også med fordel bruge lystavler til at fremhæve et budskab på udvalgte steder i butikken. Se nedenstående eksempel.
I en Telia butik i Stockholm skabes der fokus på en væg for at fremhæve nogle produkter. Webbhallen i Malmø fokuserer på betalingsdisken, og i et indkøbscenter i Norge har man valgt at fremhæve forskellige budskaber ved hjælp lyskasser. Flot, enkelt og effektivt.
Opsummeret:
Fokusområder er altså steder i din butik, som vejleder kunden og samtidig fremhæver det bedste af dit varemærke. Effektiv belysning kan øge dit salg.
Antallet af fokusområder afhænger af størrelsen på din butik, men vi anbefaler mindst tre, et ved indgangen, et længere inde i butikken og et i nærheden af kassen. Flere tips til butiksbelysning finder du i vores indlæg “10 tips til at forbedre belysningen i din butik“.
Tilbud
Kontakt os for et tilbud på dit belysningsprojekt
Professionelle produkter
Belysningsprodukter af højeste kvalitet
14 dages returret
Returner din vare inden for 14 dage
Sikker betaling
Sikker betaling gennem Svea Ekonomi, vælg mellem flere betalingsmuligheder
Bliv inspireret af belysning fra os på Instagram!